Je wilt schitterende foto’s van jouw bedrijf. Beelden die het imago versterken en die passen bij jullie identiteit. Foto’s waar werknemers trots op zijn en waar werkzoekenden enthousiast van worden. Bedrijfsfotografie dat in meer verkopen resulteert en geen complete werkdag vergt van jouw personeelsbestand. Een onmogelijke missie? Nee joh! Bespaar jezelf wat fuss en enthousiasmeer personeel en klanten met deze 7 tips.
Heb je een groot bedrijf dan is een strakke planning voor het maken van profielfoto’s niet overbodig, maar maak er ook geen halszaak van. Er zijn online systemen waar jouw personeelsleden zich op in kunnen boeken. Ze blokken dan bijvoorbeeld standaard 10 minuten in hun eigen agenda op een tijdstip dat het hen uitkomt. Wel zo handig. Toch werkt het ook heel goed als er één aangewezen persoon de dag inplant en collega’s naar de fotograaf haalt. Zo word je per afdeling het minst gestoord.
Fotografie uit de beeldenbank van Coolblue
Met bedrijfsfoto’s geef je jouw onderneming een gezicht. Het wordt menselijker. Lelijke foto’s stralen af op jouw organisatie. Professionele foto's zorgen voor een onderscheidend karakter en dat spreekt ook de banenzoekers aan. Veel collega’s zitten alleen niet erg te wachten op het verplichte glimlachen voor de camera. Gelukkig wordt met een beetje aandacht alles mooier. Ik zorg voor een spiegeltje bij shoot, leg een mascara en een blush neer voor de vrouwen en een potje gel voor de mannen. Ook heb ik altijd een doos wegwerp tandenborstels in de auto. Dat lacht toch prettiger.
Ik adviseer opdrachtgevers altijd even een mailtje te verzenden voor mijn komst. Informeer dat er een fotograaf is en geef kledingadvies mee: een witte blouse in de winter komt geen enkele bleke Hollandse huid ten goede en fijne motiefjes werken slecht met samen met de camera. Gaan mensen in gloednieuwe bedrijfskleding op de foto, zorg ervoor dat ze een keertje gestreken zijn. Geef de tekst wat swung waardoor de shoot een cadeau wordt in plaats van een must. Verstuur het bericht niet alleen naar medewerkers, maar ook naar klanten die je op de foto wilt hebben. Maak duidelijk waar iedereen heen kan met vragen over de fotoshoot. Zo zijn twijfels uit de wereld geholpen.
"Sommige bedrijven kiezen ervoor een visagist in te huren en soms ook een stylist. Voor de campagne van TUI at Home fotografeerde ik 150 reisadviseurs. Veel vrouwen van middelbare leeftijd die het reuze spannend vonden om op de foto te moeten. TUI maakte van deze potentieel vervelende situatie een schitterende kans: mooie portretfoto’s als cadeau. Het haar van de medewerksters werd even opgestoken of juist los gedaan, het gezicht werd gematteerd, de lippen beglosst en de kleding werd net even wat netter gepositioneerd met een speldje. Super kleine details, maar de vrouwen stapten een shoot in waar aandacht aan was besteed. Zo voelde het. Ze straalden stuk voor stuk en kozen zelf hun mooiste foto achteraf"
Het ligt er een beetje aan hoe juridisch jouw bedrijf in elkaar steekt, maar laat zeker een overeenkomst tekenen. Hierin geeft de medewerker of klant toestemming voor het gebruik van de beelden in uitingen van jouw bedrijf. Dit geldt niet alleen voor portretfoto’s maar ook voor reportagebeelden die je misschien wel eens wilt gebruiken in een brochure. Geef ook hier de tekst een leuke twist om het onderwerp minder beladen te maken.
Vraag wat extraverte personen die doorgaans graag in de spotlight staan, beschikbaar te zijn voor reportage foto’s. Hierbij spelen we heel vluchtig maar professioneel en doelbewust wat werksituaties na. In de setting zit iemand bijvoorbeeld achter de computer en doet de ander alsof hij iets uitlegt. Of er staat iemand koffie te maken in de kantine. Wanneer er collega’s voor de camera staan die dit leuk vinden, hebben we in no time de tofste foto’s per afdeling geschoten. And the business goes on!
Fotografie uit de beeldenbank van Talpa Radio
Vaak is voor goede bedrijfsfotografie de medewerking van een klant nodig. Iemand die bij jou een pakket koopt, een cliënt in behandeling bij de fysiotherapeut, of bewoners van een woningcorporatie. Werken met echte klanten zorgt in bedrijfsfotografie voor extra geloofwaardigheid. Je krijgt de meeste opdrachtgevers al gewoon zover door het aan ze te vragen. In ruil kun je natuurlijk altijd werken met een tegoedbon of je biedt een mooie afdruk van de foto.
Goede bedrijfsfotografie is op iedere uiting herkenbaar. Coolblue heeft bijvoorbeeld in ieder beeld wel een mok, muismat of oranje button liggen. Zorg ervoor dat jij op tijd pennen bestelt wanneer je die op de foto wilt hebben en een gewassen ruit ziet er ook wel netjes uit. Wil je een opgeruimd magazijn of een plant op de foto, regel dit dan. Kleine moeite, groot plezier. Veel bedrijven gaan ervan uit dat de fotograaf dit soort dingen nog wel kan photoshoppen. Dat kan meestal ook, maar vergt erg veel tijd en is dus heel erg duur.
Deze tips zijn gebaseerd op mijn ruime ervaring met bedrijfsfotografie en het is nog maar een selectie. Wil je meer weten over het perfect voorbereiden van de shoot, bel me dan.